תהליך העבודה

תהליך הייעוץ הוא רב מערכתי ומתבצע מול הקשיש ובני משפחתו.

התהליך מתחיל בבירור מצבו הבריאותי והמנטלי, רצונותיו וצרכיו, וכן רצונותיהם וצרכיה של בני המשפחה בעניין.

לאחר הבנת המצב על פרטיו, פורשים אנשי המקצוע בפני המשפחה את האפשרויות הטובות ביותר לקשיש, כולל סיור מלווה במקומות המוצעים, ומלווים אותם בתהליך הבחירה ולאחר מכן הקליטה. מלבד זאת, במהלך מציאת פתרונות דיור וייעוץ לקשישים אנו מעניקים הסברים על זכויותיו של הקשיש ועוזרים במימושם, על מנת להקל על הקשיש ובני משפחתו בתהליך קבלת ההחלטות.

תהליך העבודה של מרכז ההשמה אורים

תהליך הייעוץ במרכז "אורים", המרכז המוביל בישראל להכוונת ולהתאמת פתרונות דיור מוגן ובתי אבות לקשישים ובני משפחותיהם, הינו תהליך רב מערכתי הכולל אפיון, ייעוץ, הכוונה וליווי מקצועי. זהו תהליך מורכב ומאתגר המחייב ניסיון עשיר וידע מקצועי מקיף, כמו גם רגישות והבנת צרכי הקשיש ובני משפחתו.

תהליך העבודה במרכז "אורים" מתחיל בבירור מעמיק של מצבו הבריאותי והנפשי של הקשיש, תוך הבנת ואפיון צרכיו ורצונותיו, וכן אפיון והבנת הצרכים ורצונותיהם של בני משפחתו בנושא. לאחר שלב האפיון, אנשי המקצוע המנוסים של המרכז פורשים בפני המשפחה את הפתרונות הקיימים המתאימים ביותר לקשיש ולמצבו. הייעוץ כולל סיור במקומות המתאימים לקשיש, ליווי צמוד של עובדת סוציאלית של "אורים" בתהליך קבלת ההחלטות ובחירת המוסד המתאים לקשיש, כולל ליווי בשלב קליטתו במקום.

בנוסף, צוות המרכז מעניק ייעוץ חשוב והסברים מפורטים בנושאים כגון זכויות הקשיש, והצוות מסייע במימוש זכויותיו. הצוות מלווה את הקשיש ובני משפחתו לכל אורך שלבי קבלת ההחלטות, זו החלטה קריטית ומורכבת המחייבת ליווי מקצועי תוך מתן תמיכה רגשית לכל המעורבים בנושא. חשוב לדעת כי תהליכי האפיון, הייעוץ וההכוונה ניתנים בשלוש שפות: עברית, אנגלית ורוסית. השירות אמין ודיסקרטי לחלוטין, ניתן לקבלו בכל רחבי הארץ.

שלב 1 – אפיון צרכים

תהליך הייעוץ וההכוונה מתחיל באפיון צרכי הקשי ובני משפחתו, צוות מרכז "אורים" מתמקד בשלב זה בהבנת הסטטוס הרפואי של הקשיש, כלומר מה מצבו הבריאותי והנפשי של המטופל. האפיון נועד להערכת מצבו ויכולת תפקודו של הקשיש, הוא יכול להיות עצמאי, תשוש, תשוש נפש או סיעודי.

על פי מידת הירידה הקוגניטיבית, יכולת הניידות, ותוצאות מבחן התלות (ADL), כמו גם מאפיינים חברתיים ודתיים, שפות בהן הקשיש שולט ופרמטרים נוספים, הצוות מגבש דעה מקצועית על מנת להתאים את המקום הנכון והראוי ביותר לקשיש. הצוות מתחשב בגורמים נוספים כמו נגישות לבני המשפחה, פעילויות פנאי ומגבלות תקציב.

שלב 2 – סיורים מודרכים

לאחר שלב האפיון צוות המרכז מציע פתרונות כמו דיור מוגן ובתי אבות המתאימים למאפייני הקשיש ולצרכיו הייחודיים, לרבות סוג הטיפול וההשגחה, תרופות, נגישות לבני המשפחה וכדומה. לאחר סקר שוק והשוואה מקצועית בין המוסדות השונים, הצוות מציע לקשיש ובני משפחתו הסבר על המקומות המתאימים, ובהתאם להחלטת בני המשפחה והמטופל, קובעים סיורים מודרכים במקומות השונים.

במהלך הסיור הקשיש ובני משפחתו יכולים להתרשם ממוסדות שונים ולבדוק איזה מקום מתאים ביותר עבור הקשיש. במהלך הסיור נפגשים עם הצוות המקצועי של המוסד, מבקרים בחדרים שונים ובמתקני המקום, זוכים להסברים מפורטים ועוד.

חשוב להדגיש כי צוות מרכז "אורים" מכיר את כל פתרונות הדיור ובתי האבות בארץ, ברשותו מערכת קשרים ענפה ועמוקה עם הגורמים השונים במוסדות. למעשה, הצוות מסוגל במקרים רבים לפתוח את הדלת עבור הקשיש ובני משפחתו על מנת לסייע להם להתקבל למוסד המתאים, תוך הנחה משתלמת בשיעור עד 15% בדמי הכניסה הנדרשים, בכפוף לתנאי הזכאות.

שלב 3 – סיוע מקצועי במימוש זכויותיו של הקשיש

חלק בלתי נפרד מתהליך העבודה במרכז "אורים" הוא סיוע במימוש זכויותיו של הקשיש ומשפחתו. חשוב לדעת כי ישנן זכויות רבות ומגוון הטבות משתלמות ברשויות השונות, ביניהן המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה, קופות חולים, משרד הבריאות, מס הכנסה ועוד. במקרים מסוימים ניתן לקבל סיוע גם ממשרד הביטחון, ובמידה והקשיש מבוטח בביטוח סיעודי או בביטוח רלוונטי אחר, הצוות מסייע ומייצג את הקשיש ומשפחתו מול הגורם המבטח כדי לממש את מלוא זכויותיו.

מימוש זכויות הקשיש ומשפחתו נחוץ כדי למצות את כל הזכויות המגיעות על פי חוק, כך ניתן לחסוך עלויות ולקבל סיוע כספי הנחוץ לטיפול מקצועי בקשיש ולשהייתו במוסד המתאים לצרכיו הייחודיים, כמו כן יש הטבות כדאיות כמו זכאות כלכלית וסיוע ממשרד הבריאות לחולי דמנציה ובני משפחותיהם, גמלת סיעוד מביטוח לאומי, הנחה בארנונה, זכויות כלכליות ברשויות המס וכיוצא בזה.

בנוסף, הקשיש ומשפחתו זוכים לייעוץ משפטי ולשירותי נוטריון או עורך דין, לדוגמה במקרים בהם יש למנות אפוטרופוס לקשיש בגלל מצבו הבריאותי והנפשי.  

שלב 4 – הסתגלות במקום החדש

לאחר סיורים מודרכים במוסדות המתאימים לקשיש ומשפחתו, הצוות מתאם צפיות עמם ומלווה את הקשיש באופן יומיומי בתקופת הסתגלותו למקום החדש. זהו שלב קריטי, מאתגר ומורכב לקשיש ולמשפחתו, בעזרת ליווי של אנשי מקצוע מנוסים ורגישים, הקשיש יכול להתאקלם טוב ומהר יותר.

בכל בעיה המתעוררת עם הקשיש ובכל בקשה וטענה מצד משפחתו, הצוות דואג לפתרונות מהירים ואפקטיביים לטובת כל הצדדים המעורבים בנושא. לצוות מרכז "אורים" קשר ישיר עם הנהלות בתי האבות ועם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, לכן לכל בעיה נמצא פתרון מהיר ויעיל.

שלב 5 – שמירה על קשר לאחר שלב ההתאקלמות

לאחר שלב ההתאקלמות הצוות המקצועי מבצע שיחות טלפון אחת לתקופה על מנת לבדוק את שביעות הרצון של משפחת הקשיש, ועל מנת לבדוק האם נדרשת התערבות או קיים צורך לסיוע נוסף. כמו כן, הצוות עוקב אחרי שינויים במצב הבריאותי והכלכלי של הקשיש, בוחן את מימוש הזכויות, מטפל בבעיות במידת הצורך, ומוודא עם משפחת הקשיש כי המטופל זוכה לטיפול מקצועי ואיכותי.

שיחות המעקב נחוצות לצוות מרכז "אורים" כדי  לוודא כי הקשיש זוכה לטיפול הטוב ביותר, וכי משפחתו מרוצה. באמצעות המשוב הצוות מדרג את בתי האבות ומסווג אותם לאחר שקלול נתונים על מנת לסייע לקשישים נוספים ולבני משפחותיהם.



לייעוץ והכוונה על ידי עובדות סוציאליות השאירו פרטים